Handledsvärmare.

 
 
 
Beskrivning på handledsvärmare med flätor
Dessa är stickade i garnet sjubröder på stickor nr 3
Jag lade upp 40 maskor fördelat på 4 stickor stickade 5 varv i enkel resår dvs *1rät, 1 avig* upprepa *-* varvet ut.
Varv 6 och 7 enligt följande 3r,2a,9,r,2a,24r.
Det är över de 9 räta maskorna mellan de 2 aviga som flätan ska göras. (sticka 1 och 2)
På varv 8 stickas så här 3r, 2a,3 maskor sätts på sticka FRAMFÖR  arbetet, sticka 3r, sticka de på hjälpstickan rät,3 r ,2 aviga resten av varvet stickas räta.
Varv 9 och 10 stickas som 6och 7
Varv 11 stickas så här: 3 r, 2 a, 3 r,3 maskor sätts på sticka BAKOM,3r, sticka de 3 som sitter på hjälpstickan räta,2a resten av varvet räta.
Upprepa varv 6-11 det antal gånger du tycker blir lagom till tumhålet jag gjorde 6 prepetioner.
För tumhålet avmaskade jag på sticka 4 enligt följande 1r,avmaska 8,1r .På nästföljande varv lades dessa maskor uppigen.
Fortsätt att göra flätmönstret tills handledsvämaren är tillräckligt lång i mitt fall 8 repetioner lång då övergick jag till att göra 5 varv resår. Avmaska därefter samtliga maskor.
Höger görs spegelvänd tummen görs då på sticka nr3 och du har 4 räta innan flätan och 3 efter.
 
Gjorde vantar enligt samma idé men hade då 48 maskor istället. Då får man lägga till 2 räta maskor före och efter flätan. Stickade vanten upp över lillfingrets topp för mig blev det 10 flätor. Då börjar hoptagningen den görs i med en maska före/efter på stickan.
På sticka nr1 och 3, blir det så här:1r, lyft en maska sticka en rät lyft den stickade över. 
På sticka 2 och 4 stickas två maskor tillsammans, 1r.
När det är 2 maskor kvar på varje sticka tag av garnet och dra igenom de sista maskorna.
Vid tumhålet stickade in en tråd som jag sedan tog bort och plockade upp maskorna och lade in en i varje sida.
Sticka tills tummen är uppe vid nageln avmaska som för vanthanden.
 
 
 
#1 - - Caroline Adelsson:

Tack för mönstret på jättefina pulsvärmare!

Efter mkt tanktemöda och några upprepningar insåg jag att varv 8 inte stämmer. För att flätan ska bli just fläta, flyttar man 3, stickar TRE, sen de från flätstickan och ytterligare 3.

Svar: Tack för korreturläsningen. jag vet hur jag gör men att skriva ner det är inte lika lätt. Ska ändra
None None

#2 - - Maud Elgh:

Fantastiskt mönster, tackar på förhand

Svar: Tack så mycket. Tycker det är kul att någon vill testa det jag laborerat fram.
None None