Disktrasor i massor.

Har ju för över ett år sedan fallit för trycket att göra egen disktrasor. Har en hel del men man kan  alltid ha flera. Dessa är några som jag gjort den sista veckan.
Den längst ner till höger är tappade maskor. Längst ner till vänster är en vnalig met hålkant runt om. Mitten raden är i blockteknik.
Högst upp till höger är omslag och hoptagning. Medan den till vänster är baserad på dubbla omslag. Disktrasor är perfekt att testa olika tekniker då det blir nåt och inte bara en provlapp till lådan.
Nedan kommer en snabb beskrivning hur jag gör mina trasor.
Disktrasor görs bäst i bomull/lin/bambu i olika blandningar dock ska man inte använda mercierad bomull för den suger inte lika bra.
Jag lägger upp ca 35 maskor på stickor 3,5 eller 4 lite beroende på garnet. Det ska bli gansk glest stickat då torkar trasan fortare.
* När jag tappar maskor så stickar jag ett lagom långt stycke och när jag ska avmaska släpper jag var 5:e maska och låter den löpa hela vägen ner.
* Trasan med hålvarvet startar med 4 maskor. Varv stickas som följer 2r,omslag, r varvet ut, alla varv stickas lika tills trasan är så bred du vill ha den sedan startar av maskningen enligt följande 2r, 2 tills,omslg 2 tills, r varvet ut alla varv lika tills 4 maskor återstår,avmaska dessa.
*  De i mitten har jag gjort enligt metoden 3r,3a varvet ut. Räta stickas på räta och aviga på aviga på de följande två varv. Byt efter tre varv. resultatet blir ett tegelstensmönster.
* Trasan högst upp till höger har jag på varv nr 1  gjort omslag, hoptagning hela varvet, på avigsidan bara aviga.Varv nr 3 hoptagnig ,omslag varvet ut  Så trasan består av två olika mönstervarv.
* Den sista trasan har jag gjort som följer stica tre räta varv varv nr 4 gör man dubbla omslag, varv 5 släpper man omslagen vilket gör att man går en gles rad. Fortsätt likadant tills trasan har den storlek du önskar. Avsluta med tre räta varv.
#1 - - Ewa Söderberg:

Tack för att du delar med dig.
Nu blir det roligt att sticka igen när det är lite nya mönster.. Trevlig helg

Svar: Kul att du gillar mina mycket enkla men till disktrasa praktiska mönster.
None None

#2 - - Monica:

Tack för rådet,ser jätte kul ut att göra. Så nu blir det sådana efter jag gjort klar pytten.

Svar: För varje sak man törs testa blir man bättre och bättre.
None None