Några snabba tips inför jul.

Mina beskrivningar är alltid gratis och du får gärna sticka och sälja färdiga alster men du får inte sälja beskrivningen men hänvisa gärna hit. Har mönstret ett namn vill jag att det färdiga alstret får behålla det.
 
Denna flaskmössa gjorde jag på en kvart.Jag lade upp 15 maskor på tre stickor i storlek 5 i ett garn som heter Lappland (ungefär samma grovlek som ett lovikka garn) stickade 1r,1a varvet runt i totalt 5 varv sedan övergick jag till slätstickning i 10 varv, Stickade sedan ihop två maskor på varje sticka, efter tre varv med minskningar hade jag 6 maskor kvar totalt stickade jag tio varv utan minskningar. Om du vill ha en längre luva kan du givetvis fortsätta så långt du vill. Klipp av tråden och dra igenom de återstående maskorna. För en liten tofs som du fäster samtidigt som du fäster tråden. Vips har du nu piffat till glögg eller gå-bort-flaskan.
 
 Ett annat snabbt tips är detta.Lägg upp 20 maskor med ett trevligt garn på stickor som lämpar sig för garnet men 4:or passar till detta. Sticka sedan resår 2r,2 a i 7cm avmaska sedan i resår. Trä på halskragen på en fin oljeflaska eller liknade.Och ännu en julklapp är avklarad.
Bilden på oljeflaskan är inte min men ger en bra bild av hur det färdiga projeket kan se ut.