Kulskåpsrensfavorit i repris

Denna rätt gjordes första gången strax innan lön i januari, när plånboken är extra tunn men det finns fullt av konstiga slattar som man inte kan laga mat på.

Det blev så gott att jag köpt på mig mer slattar tre gånger.
Börja med att med osthyvel riva ett vitkålshuvud jag tar ca 4 dl rivet häller på kokande vatten. Låter det så i det heta vattnet medan kag gör i ordning resten.
Skala och riv två morötter, ansa och skiva 200gr färska champinjoner 
Fräs på champinjonerna i lite smör. Jag hade charlottenlök kvar sedan maderiasåsen på nyårsafton så en sån skivade jag ner men vilken lök som helst men då kanske man bör hacka den. 
Ner i pannan tillsammans med två pressade vitlöksklyftor.
Fräs på allt en liten stund.
Häll av vattnet från vitkålen med hjälp av ett durkslag häll i pannanoch rör runt. Rör runt så att allt blir brynt.
Jag hittade ett paket bacon som glömts bort strimlade baconet och hade ner i grönsaksröran.
När det äts tacos här blir det alltid slattar av gräddfil, créme fraiche och liknande. Tog vad jag hittade ca 2,5 dl och slängde ner i pannan. Smaksatte med lite chilisås, salt och peppar.
Denna rätt är inte vegetarisk men är ännu ett steg i riktningen att minska köttintaget.
Jag äter den som den är men kan säkert äts som tillbehör till kött eller tillsammans med pasta.
Bilderna ser inte så lockande ut men smaka.
 
#1 - - Eva S:

Låter som om det borde testas!

Svar: Gör det gärna.
None None