Enkla mössan

Mina beskrivningar är gratis det står dig fritt att använda dem.
Tänk bara på att jag inte är en mönsterskrivare utan jag har bara påtat ner hur jag gjorde.
Hittar du fel får du gärna höra av dig så att jagkan rätta tankefel.
En enkel mössa ca 55 cm 
Lade upp med kort rundsticka nr 5 upp 70 maskor med garnet raggi
 
Sätt en markör för att se var varvet startar.
Stickade 2 r,2 a resår i 10 varv
Därefter två varv räta
Vänd håll, om du inte förstår hur jag menar tänk hur man gör när man stickar lovikkavantens mudd, sticka därefter slätstickning tills mössan känns lagom. Tänk bara på att du måste mäta med kanten uppfälld.
Avmaskning 
Avmaska genom att sticka ihop maska 9 och 10. Upprepa varvet ut.
Sticka ett varv utan avmaskning.
Avmaska genom att sticka ihop maska 8 och 9 Upprepa varvet ut.
Sticka ett varv utan avmaskning
Upprepa avmaskningen med en mindre mellan för var annnat varv.
Vid tillfälle bör man byta till strumpstickor annars blir det för tajit till slut.
Fortsätt på detta sätt tills hålet har slutit sig tillräckligt , tag av garnet och dra igenom de sista maskorna. 
Eller så skojar du till avslutningen.
Här är två alternativ.
1 När 7maskor återstår sticka runt på dessa tills en liten knopp har bildats. Ta av garnet och dra igenom de återstående maskorna.
2 När 7 maskor återstår sticka runt på dessa tills snodden är 5-6 cm lång ta då av garnet och dra igenom de återstående maskorna. Slå en knut.