Fredag den 13:de

Jag klarade mig utan större missöden denna otursdag.
Men för andra gick det sämre.
Jag sitter stilla på min balkong och lyssnar på podden "garnbaciller" när jag hör någon ropa hallå. Tror att det är hos grannen och reagerar inte nämnvärt. Men hallåandet fortsätter, tänker att det är någon utanför min dörr som för övrigt står på vid gavel för om möjligt sänka inomhus temperaturen lite. Utanför grinden, inte i dörröppningen står ett par som har fått fel på bilen.
De undrar var man kan köpa olja då deras bil plötsligt tappat oljetrycket och de inte kan köra längre. Mycket riktigt står en bil med huven öppen och två mindre barn står i solgasset utanför bilen. 
Normalt kanske man skulle vara lite avvaktande men på nåt vis såg jag paniken i deras ögon och tänkte detta är äkta. Efter en snabb koll konstaterades att olja har jag gott om dock inget av rätt sort. Efter att macken stängde i byn för 3-4 år sedan har vi ingen sådan service längre att tillgå och det är minst 2 mil till närmaste mack. Kom då på bilverkstaden som ligger i utkanten, in med mannen i bilen och dra dit i förhoppning om att de inte har semesterstängt. Visst hade de öppet och kunde sälja ett par liter olja till mannen. Under tiden hade jag erbjudit mamman och de två barnen att få sitta under mitt paviljongtak i skuggan med lite isvatten.
Hemma igen och i med oljan i bilen, oljan rinner rakt igenom. Snabbt konstateras att det är ett stort hål i oljetråget. Familjen vill ändå pröva att åka med bilen hem men med ett sånt stort hål lär ju motorn skära utan olja. 
Beslut om bägare tas och jag erbjuder barnen att plocka hallon och körsbär från buskar och träd, jag tror de tyckte det både var gott och lite roligt att få nåt att göra.
Både mannen och kvinnan är nära panik det syns, så jag tar med mig barnen så fixade vi lite fika som vi intog i skuggan i väntan på bärgaren. 
Vi hade ett trevligt samtal och jag hoppas att de uppskattade gesten då det annars hade varit varmt att stå i gassande sol i 2,5 timme.
Jag kände med denna familj som jag aldrig träffat och troligen aldrig kommer att träffa igen, deras semeter hade helt plötsligt blivit väldigt dyr. En bägrning och troligen inköp av en ny bil var nog inte vad de tänkte sig när de åkte till badet den där dagen.
 
#1 - - Eva S:

Ja, visst kunde du blivit av med allt och lite till. Hoppas verkligen att dom uppskattade din gästfrihet och hjälpsamhet! Det är väl egentligen så där man skulle vilja att det alltid fungerade!