Man häpnar

Var under fredagen på mässan i Älvsjö. För de som mot förmodan inte vet vad jag pratar om så är det alltså Sy-och hantverksfestivalen i Älvsjö som är två ånger om året i Stockholm ( även i andra delar i landet) Brukar inte åka på våren då jag tycker den är mindre och färre av de jag gillar mest är där men nu åkte vi några tjejer tillsammans upp i allafall.
Fast nåt med hela grejen retar mig det kostar 150kr i inträde - för att få handla. Skulle aldrig acceptera detta på H&M eller Ica. Men uppenbarligen har de "lurat" oss alla då vi är många som kommer varje gång.
Vi hade en mycket trevlig dag med många skratt och trevliga inköp. Det är så kul att vissa säljare minns en gång till gång och några känns som ens bästa kompis.
Men det är inte det här som jag häpnar över utan det faktum att Jennypenny blir utsatt för ett rån under lördagen kontantkassa. Jag hoppas att det är en "utomstående" människa som gått in på mässan och gjort detta. För jag hoppas och tror att alla vi som gillar textilthantverk och stickning i synnerherhet inte när sånna här personer. 
Detta kommer påverka på flera sätt. Jennypenny och hennes familjs förtroende för alla kunder kommer helt klart att påverkas negativt. Företaget Ulllull lär ju påverkas rejält och det kommer med alla sannorlikhet vara slut med kontantbetalning hos henne i framtiden.
Nu har stickgemenskapen dock gått i hop och startat en swishinsamling för att lindra den ekonomiska smällen något. Har själv stödköpt mönster på ravelry.Det kommer nog inte på långa vägar täcka förlustan och framför allt inte på verka förtroendekapitaltet, men det är är mer vad jag tycker att vi stickar står för.
Jag vill med detta inlägg bara skicka kärlek till underbara "grannen" Jennypenny.