Hantverkare eller klantverkare

De flesta hantverkare jag känner eller jag stött på har utfört ett bra jobb. 
Men ibland stöter man på motsatsen
På jobbet har en ny ventilationsanläggning installerats och plötsligt (efter 3-4 månaders drift) har man kommit på att det finn ingen avrinning för kondensvattet.
Ett företag kommer och håller på i flera dagar och åstakommer dettta.
 
  (null)

 
Det kanske inte ser så märkvärdigt ut man jag tycker det ser väldigt konstigt ut.
Först borrade de ett hål rakt ner genom taket och har gjort denna rörstdragning av kopparör, fallet genom omklädnigsrummet verkar vara okej men sen helt plötsligt har man lagt in en massa vinklar och så fortsätter röret ut genom fönsterkarmen i motlut.
Jag är ingen fysiker men jag tror att jag har koll på att vatten har svårt att rinna i uppförsbackar, vilket i mon värld kommer medföra att det kommer stå vatten i den där kroken som kommer ha svårt att ta sig ut genom fönstret för avrinning.
Diskuterade detta med sonen en dag när vi pratade knäppa lösningar på saker och ting han menade att det berodde nog på att ventilationsstystemet låg på med 8 bars tryck. Vilket ingen av tror på riktigt.
Ska bli intressant och se hur det blir i vinter då hålet genom fönsterkarmen inte är isolerat, vilket i min lilla värld betyder att kopparöret leder in kylan utifrån fram till böjen där det står vatten. Vatten har jag ockå lärt mig är större fryst än i flytande fort, vilket möjligen leder till att kopparröret sprängs sönder. Jäkligt trist om detta händer rakt ovanför mitt klädskåp.
Hrm kam kanske ska klä sitt skåp invändigt med plast så att inte grejerna i skåpet blir förstörda.