Stickmarkörer

Har någongång fått förfrågan om hur jag gör mina stickmarkörer. Så här kommer det.
 
(null)
Du behöver en avbitartång och en tång med platta käkar.
 
(null)
Du behöver smyckesvajer här har jag silver,guld och rosa.
(null)
Klämpärlor som man klämmer åt om vajern är också bra att ha, små smyckeslås är bra om man vill göra markörer som man kan låta hänga kvar i stickningen för att räkna varv tex.
Ett tips kan vara att hålla sig över en tallrik om man inte gillar pärlor över hela golvet.
(null)
Också pärlor förstås, ju fler desto roligare.
(null)
Klipp av en lagon bit vajer trä på klämpärlan och kläm åt så att en liten ögla bildas.
(null)
Sätt på en pärla eller flera stycken om du känner för det, trä på ytterligare en klämpärla som du klämmer åt om.
(null)
Om man vill ha en markör som man kan ha hängande kvar i stickningen sätter jag dit ett smyckeslås som man kan sätta tajt i den översta öglan eller så sätter man den i den större öglan då kan man ju ha markören till både och. Alltså en markör som flyttar med i stickningen eller en som ska sitta kvar för tex räkna varv eller som peppmarkör. Nyp av överbliven vajer så tätt intill klämpärlan du kan så den inte fasttnar i stickningen.
 
(null)
Sen är det bara fantasin som sätter gränser för vilka markörer du ska ha i din stickning.
#1 - - Eva S:

Oj, så många fina markörer du fixat!
Jag har köpt mina jag! Får ta bild på dom någon gång!

Svar: Rolig bisyssla
None None