Babytossor

 
 
 Jag bjuder på hur jag gör dessa babytossor. Jag är ingen mönsterskrivare utan har bara skrivit ner hur jag gjorde. Hittar du några generalfel får du gärna höra av dig så att jag kan ändra.
 
Dessa är stickade i Järbos garn Ylle vilket är ett 100% ullgarn med en sträckning på 208 m/hg. 
Jag stickar fram och tillbaka på en rundsticka nr 3
 
Lägger upp 30 maskor och stickar rätstickning i 26 rillor dvs två räta var som bildar en rilla, eller tills du har stickat en fyrkant.
Avmaskar hälften av maskorna i detta fall 15 stycken. 
Forsätt att sticka de kvarvarande 15 maskorna i slätstickning. Var 5:te varv stickar du två räta varv efter varandra vilket gör att den stätstickade sidan byter sida.
Sticka flärpen så att den blir lika lång som den först stickade fyrkanten.
 
(null)
 
 
Sticka en till likadan.
 
  (null)
 
 Sy ihop flärpen med fyrkanten.
 
Vik ihop tossan fyrkanten mot fyrkanten flärpen mot flärpen.
Fyrkantens del sys i hop slätt medan flärpen delen drar du bara tråden upp och ner så att du kan dra ihop den,sy några stygn fram och tillbaka över hålet som bildats när du drar ihop med hjälp av tråden.
Gör samma sak på ovansidan. 
Vänt tossan ut och in vik mer den lösa kanten. Sy fast en snygg knapp över den lite fula ihop snörningen.
 
(null)

#1 - - Eva S:

Det där vill jag testa, men inte i kväll!

Svar: Perfekt projekt för restgarner
None None